The Name of the Vestal, or When a Vestal is Named

Auteurs

Claudia BELTRÃO, Professor in Ancient History, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Nero-UNIRIO, Nereida-UFF, Brazil, crbeltrao[at]gmail.com

Patricia HORVAT, Researcher in Ancient History, Arts and Psychoanalysis, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Nero-UNIRIO, Nereida-UFF, Brazil, patriciahorvat[at]gmail.com

Télécharger le texte complet  - Download the full text

DOI : https://doi.org/10.47245/archimede.0005.act.08

La Vestale ne devait pas être nommée et ne l’était généralement pas, en comparaison avec les noms plus bien connus d’autres principaux prêtres à Rome. Les rares exemples de Vestales nommées apparaissent dans des contextes permettant d’interroger les catégories qui président à leur nomination. Les Vestales républicaines dans les récits de Tite-Live sont nommées notamment quand elles sont accusées du crime d’incestum, une faute particulièrement grave à Rome et punissable de mort. Sans discuter la nature de la peine, nous examinerons l’anomalie que représente, dans la religion publique romaine telle qu’elle est présentée par Tite-Live, la Vestale désignée par son nom personnel, et nous nous demanderons ce que signifie cette nomination dans le cadre des rapports de genre.

Mots-clés : Vestales, religion romaine, incestum, Tite-Live, genre, nom personnel.

The Vestals were not to be named and usually they were not, so we know few names of priestesses when compared to the best-known names of Roman male public priests. Rare examples of priestesses’ names appear in contexts that allow us to question the categories presiding their identification. Livy’s Republican Vestals are named especially when they are criminally indicted deincestum, a particularly serious religious offence in Rome and punishable by death. Without developing the debate on the nature of the penalty, we will examine the exceptionality of the Vestal named in the framework of Roman public religion in Livy, asking for what these mentions can tell us about gender in Republican Rome.

Keywords:Vestals, Roman religion, incestum, Livy, gender, personal name.