Résumé

Dans le cadre du centenaire de la chaire d’histoire comparée des religions (1919-2019) de l’Université de Strasbourg, Guillaume Ducœur rappelle que les recherches menées sur les figures construites de fondateurs de communauté religieuse eurent un essor important au cours du XIXe s. en Europe et furent marquées par des approches très différentes – mythologique, rationaliste, symbolique – qui toutes contribuèrent à l’établissement progressif d’une méthode historico-critique plus rigoureuse. Depuis les travaux de Prosper Alfaric (1876-1955), premier professeur d’histoire comparée des religions à l’Université de Strasbourg en 1919, notamment sur les figures construites de Jésus et de Zaraθuštra, la recherche a considérablement progressé. Les six contributions de ce dossier montrent donc par l’étude de cas d’un épisode spécifique de la vie de tel ou tel fondateur de religion le travail actuel que poursuivent les chercheurs visant à déterminer les facteurs historiques qui contribuèrent, dans les communautés religieuses, à de telles édifications.

Mots-clés : Alfaric, fondateur, religions, symbolisme, mythologie, rationalisme, bouddhisme, christianisme, Zaraθuštra, Buddha, Jésus, biographie.

Abstract

In the context of the centenary of the chair of comparative history of religions (1919-2019) at the University of Strasbourg, Guillaume Ducœur reminds us that the research carried out on the constructed figures of the founders of religions flourished during the 19th century in Europe and were marked by very different approaches – mythological, rationalist, symbolic – all of which contributed to the gradual establishment of a more rigorous historico-critical method. Since the works of Prosper Alfaric (1876-1955), the first professor of comparative history of religions at the University of Strasbourg in 1919, especially on the constructed figures of Jesus and Zaraθuštra, research has progressed considerably. Therefore, the six contributions in this dossier show, through the case study of a specific episode in the life of a particular founder of religion, the current work that scholars are pursuing to determine the historical factors that contributed, within the religious communities, to such edifications.

Keywords: Alfaric, founder, religions, symbolism, mythology, rationalist, Buddhism, Christianism, Zaraθuštra, Buddha, Jesus, biography.